Patru obiective pentru debutul mandatului
- Hârtia de turnesol pentru Nicușor Dan va fi reprezentată de numirile la conducerea serviciilor de informații. Orice reformă a statului ar trebui să înceapă cu reconfigurarea mecanismelor de control și redefinirea cadrului legislativ în care activează entitățile de profil. În caz contrar, influența ilicită pe care o exercită asupra actului politic va împiedica orice schimbare de profuzime în modul de funcționare a instituțiilor publice. Noile conduceri vor trebui să-și asume atât obiectivul de a restrânge activitatea serviciilor de informații în limitele legale de funcționare, cât și de a declanșa un proces de restructurare internă pentru a le reduce anvergura disproporționată în raport cu dimensiunile populației.
- Alcătuirea noii echipe a administrației prezidențiale ar trebui să reflecte un echilibru între noutate și experiență. Accentul se impune să cadă pe expertiză pentru a compensa carențele din pregătirea noului președinte și a preveni tergiversarea procesului de familiarizare cu prerogativele funcției. Experiența nefastă a tranziției la conducerea primăriei reprezintă un exemplu negativ a cărei repetare ar genera același tip de blocaje în activitatea administrativă. Eforturile de recrutare nu ar trebui să se limiteze la cercul de loialiști din jurul noului președinte și nici la clienții obișnuiți ai partidelor care și-au asumat susținerea lui în alegeri. Un element cheie ar putea fi atragerea unor personalități care se bucură de notorietate și încredere și în tabără adversă. O administrație monocoloră nu poate fi de natură să contribuie la ameliorarea climatului tensionat din societate.
- Nicușor Dan are posibilitatea să-l nominalizeze pe Ilie Bolojan pentru funcția de prim-ministru chiar dacă nu va fi coagulată de la primele negocieri o majoritate parlamentară. Valul de popularitate creat în jurul victoriei sale îi permite să exercite o presiune suplimentară asupra partidelor din anturajul fostei guvernări pentru a-i valida opțiunea principală. Formațiunile așa-zis proeuropene care i s-ar opune ar deconta la vot un eventual refuz în situația inedită a declanșării alegerilor anticipate. Pe de altă parte, indiferent dacă va reuși sau nu să-l impună ca premier, Nicușor Dan va avea cel puțin argumentul de a fi insistat pentru varianta care se bucură de cea mai largă susținere în societate. Noul președinte și-ar proteja astfel imaginea de impactul unei foarte probabile guvernări deficitare pe fondul unui context economic delicat. Nominalizarea ca prim-ministru ar reprezenta și o declarație de sprijin pentru Ilie Bolojan în competiția internă din PNL cu obiectivul de a diminua riscul alegerii unei noi conduceri potențial ostile.
- Noul regim ar trebui să declanșeze cu prioritate și un proces de revizuire a constituției și a legislației electorale. Dacă există vreo inițiativă de urmat din timpul mandatelor susținătorului său, Traian Băsescu, aceasta poate fi cea a comisiilor prezidențiale care au produs o serie de rapoarte menite să fundamenteze o reformă de amploare a statului. Exercițiul ar putea fi reluat și propulsat în etapele următoare cu scopul de a reprezenta și argumentul principal al unei eventuale candidaturi pentru un al doilea mandat.

Lucian, te propun în funcția de consultant/consilier al lui ND !
Serios vorbind, e păcat să nu ajuți, într-un fel sau altul!
Felicitări și pentru acest articol!